انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

حیدر – روایتی خطی، جذاب و دور از تکلف از زندگی حضرت علی (ع)

کتاب حیدر

«حیدر» را که تورق می کنید در همان صفحات اول با یک روایت خطی، جذاب، همه فهم و دور از هرگونه تکلف در عبارات و لغات مواجه می شوید که می تواند شما را به سرعت درگیر داستان کند و به دنبال خود بکشد؛ چون شما در این کتاب می توانید به شکل یک سیر تاریخی منظم و عاری از آشفتگی قصه را پیگیری کنید و در قالب یک روایت منسجم و غیر پراکنده در جریان برشی 9 ساله از زندگی امیرالمؤمنین از سال دوم تا یازدهم هجری قمری قرار بگیرید؛ از روز‌های نزدیک به ازدواج حضرت امیر تا روز‌های بعد از شهادت حضرت زهرا.

آزاده اسکندری کوشیده تا با رصد گستردۀ دریای گزارشات تاریخی، ضمن تعهد به متون تاریخی یک داستان صمیمی و واقع گرا صید کند. نویسنده در تطبیق تاریخ با ذائقۀ داستانی مخاطب عام هم موفق عمل کرده است و اثری خلق کرده که برای بخش زیادی از مردم خواندنی ست و خواننده را با هر سن و شخصیتی به خود جلب می کند.

از دیگر نکات قابل توجه و چالش برانگیز این رمان، راوی قرار دادن «حیدر» است؛ جسارت در این که داستان از زبان امیرالمؤمنین -آن هم با لحنی عامیانه و در نهایت صمیمیت- پیش می رود، اولین نقطۀ عطف کتاب است که از طریق نزدیک کردن لحن شخصیت به نوع تکلم امروز، باعث همزاد پنداری بهتر و تنگاتنگ تر مخاطب با راوی داستان شده است و عواطف خواننده را برمی انگیزد؛ خصوصاً وقتی حرف عشق پیش می آید و سوز و گداز یک عاشق در شوق وصال معشوق، تار احساسات هر خواننده ای را می لرزاند.

• « نمی ‌خواستم فاطمه را از دست بدهم. فاطمه به سن ازدواج رسیده بود. خواستگارهایش مال ‌و منال داشتند و اسم ‌و رسم. ابوبکر دخترش عایشه را تازه به عقد پیامبر درآورده بود. انتظار شنیدن جواب رد نداشت اما شنید. همچنین عمر و عبدالرحمن ‌ابن ‌عوف. وضع مالی عبدالرحمن و عثمان‌ ابن ‌عفان، نسبت به بقیه بهتر بود. چنان مهریه را بالا گرفته بودند که همه می ‌گفتند: پیامبر فاطمه را به یکی از آن دو می‌دهد. من در مقایسه با آن‌ ها وضعیت مالی خوبی نداشتم. از روزی که به مدینه آمده بودیم در مزرعۀ مردی یهودی کار می ‌کردم تا دستم جلوی انصار دراز نباشد. روزها با تنها شترم برای نخلستان ‌ها آب می‌بردم، دست ‌هایم تاول می ‌زد و پینه می ‌بست؛ اما می‌ارزید.»

شما به عنوان مخاطب، در «حیدر» با یک تجربۀ متفاوت در فضای ادبیات آیینی مواجه هستید که از نظر پرداخت و تألیف در تبیین روزگار یک شخصیت بزرگ تاریخی تازگی دارد و شما را به دیدن و شنیدن جزئیات شخصیتی و پیچ و خم های زندگی یک ابرقهرمان دعوت می کند.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

11 دیدگاه در “حیدر – روایتی خطی، جذاب و دور از تکلف از زندگی حضرت علی (ع)

  1. زینب فائقی گفت:

    ممنونم بابت معرفی این کتاب
    لطفاً نقدهای بیشتری را با این قلم پست کنید
    موفق باشید در نشر فرهنگ

  2. امید حسینی گفت:

    سپاس از کتابستان بابت نوشته‌های جذاب در راستای معرفی و نقد کتاب ها

    یا علی

  3. الهام گفت:

    کتاب حیدر به خاطر نوع نگارشش و نوع روایت تاریخیش ارزش خوندن داره?

  4. محمد گفت:

    کتابی بسیار جذاب و خواندنی از لسان مبارک حضرت علی (ع) که با خواندن آن از خواندن دیگر کتاب هایی با موضوع زندگی حضرت بی نیاز خواهید شد .

  5. فهیمه گفت:

    رمان های تاریخی برای خوادنی شدن نیاز به نکته سنجی و خلاقیت نویسنده دارند که در این کتاب هر دوامر محقق شده است

    1. مهدی فتحی گفت:

      کتاب بسیار عالی هست که از زبان حضرت علی تعریف میشه عالیه ارزش خوندن داره

  6. مجید گفت:

    کتاب خوبیه و ارزش خوندن داره پیشنهاد میکنم بخونید.

  7. عاطفه گفت:

    حضرت علی اسوه و الگوی جوانان مسلمان است وما باید راه و رسم آن حضرت بزرگوار را بهتر و بیشتر بشناسیم
    حتما بخوانید.

  8. عاطفه گفت:

    حضرت علی اسوه و الگوی جوانان مسلمان است وما باید راه و رسم آن حضرت بزرگوار را بهتر و بیشتر بشناسیم حتما بخوانید.

  9. جواد گفت:

    کتاب خوبی هستش
    ممنون از کتابستان

  10. Mohammad گفت:

    روایتی از روزهای تنها ازواج کامل بشریت، بسیار جذاب،
    مخصوصا توی ماه رمضون خوندم، لذتش دو برابر شد ،
    عالی، شک نکنین ،
    بعدشم فورا هدیه دادم ب دوستم،
    دلم میخواد بازم بگیرم…

دیدگاهتان را بنویسید