معرفی و نقد کتاب

معرفی و بررسی دایره المعارف مصور فوتبال

معرفی و بررسی کتاب دایره المعارف مصور فوتبال

قدمت ورزش محبوب فوتبال که در دنیای امروز تبدیل به یک صنعت عریض و طویل پول ساز شده است، به چندین سده پیش از میلاد و به چین بازمی گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج می یابد. فوتبال مدرن و سازمان یافتۀ امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل گرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را با این ورزش پیوند داد. با شکل گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گسترده تر شد.

امروزه اهمیت فوتبال در عرصه های ملی و بین المللی به قدر پُر رنگ مؤثر است که تبدیل به یکی از شئون حیثیتی هر ملتی شده است و شاید همین مسئله باعث ضرورت مطالعه و شناخت آن شده است؛ به طوری که فوتبال، موضوع بسیاری از آثار مکتوب و مستندهای نمایشی در دنیای امروز است.
در این میان آثاری که بتوانند با جامعیتی جذاب، یک شناخت کافی را به مخاطبان هدیه کنند، کمیاب هستند.

به جرأت می توان گفت «دایرة المعارف مصور فوتبال»، نوشتۀ «دیوید گلدبلات» و ترجمۀ «رحیم قاسمیان» از کامل ترین و جامع ترین منابع مطالعاتی دربارۀ این ورزش است که از اطلاعات آماری و حواشی جالب گرفته تا قوانین و تاکتیک ها و مهارت های فوتبال را شامل می شود.

شما با شروع خواندن این کتاب، از پایه با فوتبال و مختصات آن به عنوان یک ورزش محبوب جهانی آشنا می شوید و با انبوهی از اطلاعات جذاب و نمودارهای آماری مفید مواجه خواهید شد که حتی اگر علاقۀ چندانی به فوتبال نداشته باشید، این دانستنی ها که با تصاویری مرتبط و مکمل همراه شده اند شما را به دنبال خود می کشانند.

از نکات قابل توجه این دایرة المعارف، بررسی زمینه های تاریخی فوتبال از دوران باستان تا کنون است که نشان می دهد این بازی ورزشی قدمتی به بلندای تاریخ بشر دارد.

در بخش مهارت های فردی این کتاب، شما با یک مدرسۀ فوتبال تمام عیار روبرو هستید که از گرم کردن قبل از بازی تا تک تک تکنیک ها و تاکتیک ها را به صورت توضیحی و تصویری و با جزئیات بسیار کامل به شما آموزش می دهد و این قطعاً برای نونهالان و نوجوانان علاقمند به یادگیری فوتبال بسیار جالب و مفید و مؤثر خواهد بود.

 

این مجموعه در صفحات مختلف خود، با یادآوری بزنگاه های مهم تاریخ فوتبال و هم چنین اشاره به جملاتی جنجالی و خاص از بزرگان این ورزش، می تواند هیجان مورد نیاز هواداران فوتبال را به خوبی تأمین کند.

از خاص ترین و مفیدترین مباحث کتاب، بررسی سیر تحویل و تکامل ورزش فوتبال از نظر اجتماعی و سیاسی است، حتماً برای شما جالب است که بدانید؛ فوتبال فقط ظرف ۱۰۰ سال، از یک ورزش سنتی و مردمی در حال مرگ در روستاهای انگلیس به پُرطرفدارترین و تجاری ترین ورزش جهان بدل شد. این ورزش در دانشگاهها و مدارس خصوصی ویژه نخبگان انگلیس رشد کرد و سپس در دوره ویکتوریا در شهرهای مختلف این کشور رونق گرفت. طی این تحول، زمین بازی شکل و اندازه های ویژۀ خود را پیدا کرد، تعداد بازیکنان هر تیم به ۱۱ نفر رسید و استفاده از دست برای حمل توپ غیرمجاز اعلام شد. فوتبال مردمی در اوایل سدۀ نوزدهم، فوتبال مردمی رو به مرگ بود و مقامات کشوری به نحو روزافزونی نگران آن بودند که حضور آدم های لاابالی در زمین های خالی درون شهرها برای انجام این بازی، می تواند قیمت املاک و زمین های آنان را کاهش دهد، در سال ۱۸۳۵ بود که «قانون بزرگراه ها» به شهرداری ها اختيار داد تا جلوی فوتبال خیابانی را بگیرند و شهردارها قاطعانه به این امر اقدام کردند. اما در دهه ۱۸۶۰ این بازی به میدان های ورزشی مدارس خصوصی راه یافت، دستخوش تحولاتی شد و سرانجام تحت عنوان تازه ای که امروزه آن را «فوتبال انجمنی» می خوانیم ظهور کرد. مدارس خصوصی و فوتبال در اوایل سده نوزدهم میلادی، تحول خواهان در انگلیس بر آن شدند که نسل تازه ای از جوانان انگلیسی را از نظر فکری و جسمی آماده کنند تا بتوانند در اداره امور امپراتوری انگلیس در داخل و خارج این کشور آماده باشند و برای اجرای این نقشه تصمیم گرفتند تا ورزش فوتبال را در مدارس خصوصی اجباری کنند نسل جدید مدیران مدارس امیدوار بودند که با این اقدام، به دانش آموزان انضباط، کار تیمی، اجرای عدالت نسبت به همدیگر و شهامت خواهند آموخت.

لابلای صفحات کتاب، اطلاعات و تصاویری به چشم می خورد که می تواند احساسات ایرانیان علاقمندان به فوتبال را درگیر کند و برای نسل های مختلف سنی خاطره انگیز باشد؛ از اولین حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی در سال ۱۹۷۸ میلادی در آرژانتین گرفته تا صعود خاطره انگیز ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ میلادی در فرانسه و بازی به یاد ماندنی ایران در مقابل آمریکا در این دوره از جام جهانی که منجر به پیروزی ایران شد و در ذهن مردم ایران به عنوان خاطره ای شیرین و فراموش ناشدنی از فوتبال جاودانه ماند.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “معرفی و بررسی دایره المعارف مصور فوتبال

  1. مهدی گفت:

    یک کتاب خوب برای علاقمندان به ورزش زیبا فوتبال برای بالا بردن اطلاعات خودشان در این زمینه بیشتر برای کارشناسان فوتبال و فوتبالیستها و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند این کتاب میخورد و همچنین افرادی که علاقه زیادی به فوتبال دارند متن تحلیل خوب بود خواننده را آشنا می کند با کتاب که بهتر بتواند انتخاب کند و هم اطلاعاتی که در تصاویر بودند خوب بودند.

  2. محمدجواد گفت:

    من بخشهایی از ویرایش قدیم کتاب رو خوندم. من درقدیم بین دو کتاب ورزش و فوتبال به دایره المعارف ورزش علاقه داشتم. و آن را خریدم. این کتاب مختص فوتبال دوست ها و کسانی است که در هر مراسمی در هر جایی می خواهند فوتبال را تحلیل کنند.
    فقط کاش کاغذ مختص به این نوع کتابها داخلی شود. ما کشش قیمتهای الان را نداریم وای به قیمت هایی که با دلار جابجا می شوند.
    بازم ممنون از بررسی عالی این کتاب.

    1. مهدی نظامپور گفت:

      مقاله خوبی بود معرفی کتاب خوب بود برای کسانی که علاقه به فوتبال و جهان فوتبال هستند و تو این حرفه فعالیت میکنند متن تحلیل عالی بود بسیار خوب بود.

  3. خلیل گفت:

    جالب به نظر میاد ممنون که معرفی کردید

  4. سید جعفر گفت:

    یه کتاب جذاب و عالی درباره ورزش فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید