معرفی و نقد کتاب

معرفی و بررسی مجموعه تاریخ مصور آمریکا

تاریخ مصور امریکا

ایالات متحدۀ آمریکا به عنوان یکی از جنجالی ترین و پُر حرف و حدیث ترین جغرافیاهای جهان همیشه سوژۀ بسیاری از مطالعات و بررسی ها در ابعاد مختلف بوده است که تا کنون در اشکال مختلف شفاهی و مکتوب ارائه شده است ولی از طرفی جای خالی تولید آثار منسجمی که بتوانند نیازهای اطلاعاتی مخاطبان را در طیف گسترده ای تأمین کنند محسوس است.

«دایرة المعارف تاریخ مصور آمریکا» که به کوشش «دکتر فاطمه شفیعی سروستانی» و با همت نشر سایان منتشر شده است، مجموعه ای خیره کننده از دانستنی های این کشور در موضوعات مختلف است و آن قدر جذبه اطلاعاتی دارد که کسی نتواند به راحتی از آن دست بکشد، شما خیلی زود با این کتاب درگیر خواهید شد و چشم و گوشتان تیز خواهد شد که در سطرها و صفحه های بعد چه خبر است و در همین سیر شما با لحظه به لحظه تاریخ آمریکا هم قدم می شوید و فراز و فرودهای آن به شکل مستند پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

این کتاب شما را به زوایای مختلف و جذاب تاریخ آمریکا خواهد برد و شما را با مستندات مکتوب و مصور کمتر خوانده شده و کمتر دیده شده ای شگفت زده خواهد کرد.
مؤلف معتقد است ترکیب متن و تصویر می‌ تواند تاریخ را از روایت‌ های خشک که عموماً سیاست‌ محور هستند فراتر ببرد.

نثر گیرای کتاب و تصاویر دیدنی مرتبط با هر مطلب، کنجکاوی شما را برانگیخته خواهد کرد و به راحتی نمی توانید از مرور ادامۀ آن دست بکشید.

در این مجموعه، تاریخ آمریکا از ابتدا تا زمان حاضر به صورت فراگیر بیان شده و نویسنده، الگوهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آمریکا را همان طور که هست به عنوان یک پدیده مطرح کرده است؛ به شکلی که هم برای عموم و هم برای علاقمندان به حوزه‌ های تخصصی قابل استفاده باشد.
اثر به قدری جامع به موضوعات مختلف و پُرجاذبه آمریکا پرداخته است که شما پاسخ همه سؤالات خود را در موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و...در آن خواهید یافت.

یکی از اهداف اصلی این اثر، شناخت و بررسی دوره ‌های کلیدی تاریخ ایالات متحده است که طی آن مفاهیم و روایت‌ ها به چالش کشیده شده و بارها باز تعریف شده‌ اند.
دو موضوع فرهنگ و جامعه پا به‌ پای هم از ابتدا تا انتهای کتاب، سیر تاریخی این کشور را روایت می‌ کنند. اثر، صرفاً به سیاست، جنگ و دیپلماسی که از موضوعات همیشه مطرح شده در مورد آمریکاست نمی‌ پردازد؛ بلکه راوی جزئیات تاریخ سیاسی، فرهنگی، و اجتماعی آمریکا نیز هست و این ویژگی از مهم ترین وجوه تمایز این مجموعه با دیگر آثار تولید شده در این موضوع است.

چند و چون و فراز و فرودهای روابط آمریکا با دیگر کشورها از جمله ایران از بخش های بسیار خواندنی این اثر است که قطعاً نظر هر ایرانی را به خود جلب خواهد کرد.

نمودارهای آماری مفیدی در کتاب وجود دارد که در عین مختصر بودن،اطلاعات بسیار مهم و کاربردی را دستگیر شما خواهد کرد
این کتاب شما را گاهی به دل اتفاقات مهاجرت های به سمت آمریکا خواهد برد و گاهی نیز شما را با گیر و دارهای جنگ در داخل و خارج از این کشور درگیر خواهد کرد،همچنین شما را به پیچ و خم چالش های اجتماعی و جامعه آمریکا؛ از جمله اعتیاد، همجنس بازی، خودکشی، فقر و تبعیض نژادی می برد.

کتاب فقط به جریان خطی تاریخ آمریکا نپرداخته بلکه به بنیان‌ های فکری پایدار و تغییرناپذیر آن نیز نگاه دقیقی انداخته است وهمین راستا، پرونده‌های موضوعی بسیاری از جمله؛ شبه‌ نظامی‌ گری، میهن‌ پرستی، سیر تکامل نخبگان آمریکا، آیین مدنی آمریکا، مرزنشینی، سرمایه‌ داری آمریکایی و بنیادگرایی مسیحی مطرح شده اند که بنا بر اهمیت‌ آن ها در زمان خود و نیز از نظر سیر تحول مفاهیم و مؤلفه های تاریخی قابل بررسی و تأمل هستند.

اگر دنبال شناختی عمیق و کامل از تاریخ آمریکا هستید این کتاب مثل یک کلاس درس آمریکا شناسی برای شما عمل خواهد کرد، کلاس درسی که نه خسته کننده است و نه مطالب تکراری در آن مطرح می شود بلکه با سوژه های بکر و یک روش تدریس جذاب شما را پای کلاس آمریکا شناسی میخکوب خواهد کرد.

کتاب در سه جلد با روکش چرم و قابدار و چاپ با کیفیت تمام رنگی و تمام گلاسه، خود را به زیبایی هر چه تمام تر به رخ شما می کشد و می تواند به عنوان یک کتاب چشم نواز در کتابخانۀ شما بدرخشد یا هدیه ای به یاد ماندنی برای عزیزانتان باشد.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “معرفی و بررسی مجموعه تاریخ مصور آمریکا

  1. محمدجواد گفت:

    من صفحاتی از این کتاب رو در نمایشگاه کتاب خوندم. منتها قیمت کتاب حتی منی که ۱میلیون به یک کتاب دادم را هم بی جرئت می کند.
    کتاب چه ساختاری چه محتوایی بسیار کتاب عالی است، هرکس خرید بداند که گنجینه ای را خریده.
    قسمت روابط سیاسی درون و برون آمریکا هم بسیارعالی است.
    ممنون از معرفی تیم کتابستان از جمله از آقای محمد شریف

  2. سونیا عرب گفت:

    چه معرفی خوبی
    ممنون از مجله کتابستان

  3. مهدی گفت:

    این مقاله برای کسایی که می‌خوان با کلیات کتاب آشنایی پیدا کنن خیلی خوب بود من خودم دوست دارم کتاب را بگیرم ولی حیف که نه وقت دارم نه پول خریدشو دارم در کل متن یک خلاصه از یک کتاب بود.

  4. زهرا گفت:

    با سلام و احترام
    خیلی خوب هست که کتبی باارزشمند درمورد تاریخ کشورها داریم که مصور بودنش هم کمک به عدم احساس خستگی و سنگینی کتب تاریخی می‎کنه.
    حتما سفارش میدم *_*

  5. Mohammad گفت:

    یکی بگیره به بقیه هم قرض بده

    مشتری خودشو میطلبه دیگه

  6. خلیل گفت:

    حتما خیلی جذابه ولی خیلی هم گرونه

  7. 639478702406 گفت:

    واقعا ارزش خرید داره، جلد اولو خوندم خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید