معرفی و نقد کتاب

معرفی دایره المعارف مصور آفرینش

دایره المعارف مصور آفرینش

آفرینش و پیچیدگی های آن از موضوعات همیشه جذاب برای انسان بوده است که هیچ سنی هم نمی شناسد؛ از کودکان باهوش گرفته تا بزرگسالان کنجکاو همیشه علاقه دارند بدانند در جهانی که زندگی می کنند چه خبرهایی بوده است و چه موجوداتی زندگی می کرده اند و همچنین همزمان با آن ها در دنیای موجودات چه می گذرد.
ارزش مطالعه و شناخت هستی، علاوه بر لذت شناسایی و جنبۀ علمی آن، انسان را با محیط زیست خود درگیر و تلاش او برای حفاظت از این فضا را بیشتر می کند.
اما تجربۀ چنین مطالعه ای اثری را می طلبد که بتواند به صورت تفصیلی و با تمام جزئیات مکتوب و مصور و در عین حال به شکلی جذاب و ترغیب کننده به این مقوله بپردازد تا مخاطب را هم در مسیر علمی موضوع حفظ کند و هم جوانب سرگرم کننده و مهیج را چاشنی کار کند که خواننده دچار ملال و کرختی نشود.

«دایرة المعارف مصور آفرینش»؛ که ترجمه ‌ای است از کتاب «natural history» تألیف «کاترین هنسی» و ارائه شده توسط مؤسسۀ «اسمیتسونین» که بزرگ ترین مجموعۀ علمی، فرهنگی و تحقیقاتی جهان است، پاسخ تمام پرسش های شما از چند و چون آفرینش را با توضیحات کامل و تصاویری خیره کننده خواهد داد؛ از منشأ و چگونگی زندگی روی زمین و نظریۀ فرگشت تا تأثیر انسان بر زیستگاه های زندگی. پس از آن به صورت بسیار جامع و با نوع نگاهی آکادمیک و علم محور به دسته بندی چهارگانۀ زندگی میکروسکپی، کانی ها، سنگ ها، سنگواره ها، گیاهان، قارچ ها و جانوران می پردازد؛ این دسته بندی به کمک شما می آید تا به شکل منظم و طبقه بندی شده ای به اطلاعات مورد نیاز دست خود پیدا کنید.

در این مجموعه به موجوداتی که شما حتی فکرش را هم نمی کنید و اسمش را هم نشنیده اید اشاره شده است؛ بیش از ۶۰۰۰ گونه از موجودات زنده معرفی شده اند و تمام نمونه های معرفی شده، همراه با تصاویری با کیفیت و هیجان انگیز و با تمام جزئیات بصری جان گرفته اند. رده بندی و ترتیب گروه های جان داران در این کتاب مبتنی بر آخرین نظریات علمی و به روزترین تغییرات در دانش طبیعی است. این روند آن قدر ماجراجویانه و گیراست که شما را به یک مخاطب خستگی ناپذیر تبدیل خواهد کرد که مشتاقانه و با هیجان در پی کشف و شهود در زوایای مختلف و ناشناختۀ طبیعت هستید.

 

همان طور که گفته شد، روشی که این کتاب برای نگاه به طبیعت انتخاب کرده، همان روش روز‌آمد و دانش محورانه ای است که در فضاهای علمی و کارشناسی امروز جریان دارد؛ یعنی نگاه مقایسه‌ ای و رده‌ بندی مبتنی بر روابط فرگشتی جانداران. بر این اساس نماینده‌ هایی از گروه‌ های مهم جانداران، از خرد‌ترین و نادیدنی‌ ترین آن‌ها تا بزرگ ترین و مشهور‌ترین آن‌ها به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌ اند و مهم ترین ویژگی‌های زیستی آن ‌ها به صورت یک ‌دست و هماهنگ برای برای تمام گونه‌ ها ذکر شده است. این کتاب از جامع ‌ترین کتاب‌هایی است که در جهان، در زمینۀ تاریخ طبیعی منتشر شده است.

در صفحات مختلف این مرجع تصویری جامع و کم نظیر، شما علاوه بر جانوران، گشتی در نقاط مختلف هستی خواهید زد و با گیاهان و قارچ ها و انواع آن ها آشنا خواهید شد و به دل کوه ها و صخره ها خواهید رفت و جزئیات آن را با کیفیتی بالا مشاهده خواهید کرد.

این دایرة المعارف، مثل یک مستند علمی بسیار حرفه ای، شما را به تماشای شکوه و زیبایی های آفرینش و ریزه کاری های آن از نمای نزدیک دعوت می کند و شما لذت و دانش توأمان را می توانید در صفحه صفحۀ این کتاب خواندنی تجربه کنید و این تجربه را به دیگران نیز هدیه کنید.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “معرفی دایره المعارف مصور آفرینش

  1. سونیا عرب گفت:

    چقدر قلم خوبی دارن این آقای شریف
    چقدر موشکافانه و با ادبیات فنی و زیبا می‌نویسن

  2. مهدی گفت:

    معرفی کتاب خیلی خوب بود واقعا موجودات خداوند فوق‌العاده زیبا هستند و ارزش این را دارد که مطالعه شود.

  3. محمدجواد گفت:

    باسلام
    چون من بخش هایی از کتاب را خواندم نسبت به سایر دوستان بیشتر تحلیل را درک می کنم.
    کتاب به جانداران محدود نمی شود، عناصر طبیعی، زیرآب، خزنده در میان خاک ها و… را هم شامل می شود.
    فقط با خرید کتاب از فردا به خود لقب حشره شناس و… ندهید. باسپاس خدانگهدارتان.

  4. Mohammad گفت:

    خیلی جالبه، قیمتشم خوبه، اما برامون سنگینه
    قلم آقای شریف هم که مثل همیشه عالی
    ممنون
    خیلی کتاب خوبیه واقعا، بعنوان کادو به بچه ها نوجوونا داده بشه

  5. مهدی نظامپور گفت:

    موجودات خداوند بسیار موجودات زیبا و عجیب هستن مطالعه این کتاب را من توصیه میکنم برای کسانی که میخواهند از حیات وحش بدانند و لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید