پرده برداشتن از تحریفات تاریخی و کشف حقایق، لذتی دست نیافتنی است که اهالی مطالعه هیچ وقت از درک آن بی نصیب نخواهند ماند؛ بر همین مبنا کتاب «10 غلط مشهور درباره اسرائیل» توجه بسیاری از خوانندگان را به خود جلب کرده است.
این کتاب که توسط «ایلان پاپه» نویسنده و مورخ یهودی نوشته شده حاوی حقایقی خواندنی است که بسیاری از باورهای ما را نسبت به آنچه که فکر می کنیم در مورد اسرائیل می دانیم تغییر داده و محتوای تازه ای را جایگزین آن می کند. نویسنده کتاب که دارای تابعیت اسرائیل و متولد «حیفا» است از اساتید برجسته دانشگاه «اگزتر» بریتانیا و رئیس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین این دانشگاه به شمار می رود. او نگاه منصفانه ای نسبت به تاریخ فلسطین دارد و نویسنده کتاب «پاکسازی قومی فلسطین» می باشد.
نویسنده کتاب با چالش کشیدن تفکرات و افسانه های رایج در مورد اسرائیل، مطالب انحرافی موجود را تبدیل به روایت غیرصحیح صهیونیستی می کند و با آوردن دو دسته مطالب واقعی و غیرواقعی به صورت موازی مقایسه زیبایی در مورد مطالب صحیح و نادرست شکل می دهد. با اینکه تعداد تحریفات تاریخی زیاد است اما نویسنده سعی دارد با دَه اشتباه بنیادین ذهن مخاطب و باورهای او را دگرگون کند. ذهن اکثر افراد جامعه معمولاً با این دَه غلط رایج آشنا بوده و خو گرفته است. همین مطلب می تواند یکی دیگر ازدلایل انتخاب دَه غلط مشهور باشد.
«10 غلط مشهور» افسانه های طرح شده را از نظر زمانی به سه دسته افسانه های گذشته، حاضر و آینده تقسیم می کند و در ذیل هرکدام مواردی را بیان می کند. مثلا در بخش نخست مطالبی چون خالی بودن سرزمین فلسطین از سکنه، تساوی صهیونیست با یهودیت و عدم استعمارگری صهیونیسم را به چالش می کشد و در بخش دوم یعنی زمان حاضر موضوعاتی مانند اسرائیل به عنوان تنها دموکراسی منطقه، شایعات و افسانه های مربوط به سرزمین غزه و توافقنامه ی اسلو را مورد نقد قرار می دهد.
10 غلط مشهور درباره اسرائیل
Earn 19 Reward Points235,000 تومان قیمت اصلی 235,000 تومان بود.188,000 تومانقیمت فعلی 188,000 تومان است.
وزن | 315 گرم |
---|---|
نویسنده | |
مترجم | |
ناشر | |
موضوع | |
قطع کتاب | |
تعداد صفحه | 292 |
نوبت چاپ | اول |
سال انتشار | 1399 |
جلد کتاب | شومیز |
زبان کتاب | فارسی |
شابک | 9786226837408 |
25 عدد در انبار
10 دیدگاه برای 10 غلط مشهور درباره اسرائیل
پاکسازی فیلترایلان پاپه (Ilan Pappé) متولد 7 نوامبر 1954 تاریخنگار و دانشمند سیاسی اسرائیلی است که در خارج از اسرائیل فعالیت میکند. او در حیفا، اسرائیل متولد شد. بسیاری از کتابها و مقالات او به موضوعات مرتبط با تاریخ اسرائیل و فلسطین میپردازند و اغلب دیدگاه نقادانه و بدون تعصبی را در مورد سیاستهای اسرائیل در قبال فلسطین ارائه میدهند. ایلان پاپه به عنوان یک تاریخنگار که تلاش میکند تاریخ را به صورت غیرتعصبی و با تمرکز بر تحلیل شیوه تفکر و مسائل سیاسی بررسی کند، شناخته میشود. او به عنوان یک استاد در دانشگاههای مختلف نیز فعالیت دارد.
او به عنوان یک نویسنده و تاریخنگار معروف به دلیل کتابهایش در زمینه تاریخ اسرائیل و فلسطین شناخته میشود. کتابهای او به موضوعاتی مانند نقد اسرائیل و سیاستهای اسرائیل نسبت به فلسطینیان میپردازند و اغلب بر اساس رویکرد تاریخی و نقادانه نوشته شدهاند. او بیشتر به عنوان یک تاریخنگار مستند شناخته میشود که سعی دارد تا به توجیه نقدهای شدیدی به سیاستهای اسرائیل در قبال فلسطین بپردازد.
یکی از مهمترین کتابهای ایلان پاپه کتاب (The Ethnic Cleansing of Palestine) است که در آن به توصیف و تحلیل تطهیر نژادی و تبعیض نژادی در سیاستهای اسرائیل در قبال فلسطینیان میپردازد. او همچنین در دانشگاه اکسفورد در بریتانیا و دانشگاه ایلیت در ایالات متحده به تدریس و تحقیق مشغول است.
مهمترین ایدئولوژی ایلان پاپه، اعتقاد به اهمیت تاریخنگاری منتقدانه و بدون تعصب در مورد مسائل تاریخی و سیاسی است. او تلاش میکند تا به تبیین و تحلیل وقایع تاریخی و اتفاقات سیاسی با یک نگاه بیطرفانه و منصفانه بپردازد.
برای ارسال بریده کتاب، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
ورود / عضویت
در اواخر قرن نوزدهم، نخبگان روشنفکری و سیاسی عثمانی، نظریات خیالپرورانهٔ ملیگرایانهای درست کردند که عثمانی بودن را با ترکیهای بودن برابر میگرفت. این گرایش، به بیگانهشدن زیردستهای غیرترکیهای استانبول، که اغلبشان عرب بودند، از امپراطوری عثمانی کمک کرد.
این مبلغان مذهبی، بهعنوان افرادی آمریکایی حس میکردند که فقط نمایندهٔ مسیحیت نیستند، بلکه نمایندهٔ تازهترین حکومت استقلالیافته روی نقشهٔ جهان هم هستند. نخبگان تحصیلکردهٔ فلسطین هم در کنار دیگر [نخبگان] جهان عرب، پذیرای این نظرات شدند و یک دکترین معتبر ملیگرایانه تدوین کردند که آنها را واداشت تا در درون امپراطوری عثمانی ابتدا خودمختاری داخلی بیشتری [برای عربها] درخواست کنند و دست آخر هم از آن استقلال بیابند.
فعالان محلی [یعنی فلسطینی] و غیرمحلیای در آن دوران وجود داشتند که این طرز جدید «تعریف و تبیین هویت خویش» را ترویج میکردند، درست همان چیزی که داشت در دیگر نقاط جهان هم رخ میداد. ایدههای ملیگرایانه، تا حدی از طریق «مبلغین مذهبی» آمریکایی وارد خاورمیانه شده بود. این مبلغین در اوایل قرن نوزدهم میلادی به این منطقه وارد شدند، هم به امید تغییر دادن دین مردم اینجا [و ترویج مسیحیت] و هم به آرزوی گسترش مفاهیم نوینِ مربوط به استقلال [و هویت ملی].
ما امروزه اطلاعات و درک بسیار بهتری از این بحث داریم که مردمی که در آنجا زندگی میکردند در آستانهٔ [آغاز] استعمار و کوچ صهیونیستی به کشور [شان]، خود را چگونه تعریف میکردند. درست مثل دیگر مناطق خاورمیانه و غیر خاورمیانه، جامعهٔ فلسطین هم با مفهوم تعریفگر قدرتمندی که در قرنهای نوزدهم و بیستم رواج داشت آشنا شده بود: مفهوم ملت.
میتوانیم ببینیم که تصرف کرانهٔ باختری و باریکهٔ غزه، اتمام کاری است که در سال ۱۹۴۸ آغاز شده بود. در سال ۱۹۴۸، جنبش صهیونیسم ۸۰ درصد از فلسطین را تصرف کرد، و در سال ۱۹۶۷، تصرف خود را تکمیل نمود. نگرانی جمعیتشناسانهای که مدام در ذهن بنگوریون بود (یعنی ایجاد یک اسرائیل بزرگتر، ولی درحالیکه یهودیها در آن اکثریت ندارند) به طرز مسخرهای با زندانی کردن جمعیت مناطق اشغالی در زندان «عدم تابعیت و عدم شهروندی» حل شد. این تنها یک توصیف تاریخی نبود. از جهات متعدد، هنوز و در سال ۲۰۱۷ هم اینها همچنان «واقعیت موجود» هستند.
تابستان ۲۰۱۲، تعداد بسیار عظیمی از یهودیهای طبقهٔ متوسط اسرائیل به مدت ۷ هفته علیه سیاستهای اجتماعی و اقتصادی دولتشان دست به تظاهرات زدند. رهبران و هماهنگکنندگان این جنبش اعتراضی برای اینکه مطمئن شوند بزرگترین تظاهرات ممکن صورت خواهد گرفت [و هیچ اسرائیلیای خودش را از آن کنار نخواهد کشید] جرئت اشاره به اشغالگری، استعمارگری یا تبعیض نژادی [دولت] را نداشتند. آنها مدعی بودند که منبع هر شری، سیاستهای کاپیتالیستی دولت است. آنها [فقط] در سطحی مشخص، یک نکته داشتند: [میگفتند] این سیاستها اجازه نداده که «نژاد برتر» اسرائیل [یعنی یهودیها]، بهصورت کامل و به طرز یکسان از میوههای تجاوز به فلسطین و سلب مالکیت از فلسطینیها بهرهمند شوند.
فلسطین، همیشه سرزمینی مابین دریا تا رودخانه بوده است. هنوز هم همینطور است. تغییر داراییهای فلسطین نه با جغرافیا، بلکه با جمعیتشناسی مشخص شده است. جنبش وطنگزین که در اواخر قرن نوزدهم به فلسطین وارد شد، حالا نیمی از جمعیت فلسطین را تشکیل میدهد و کنترل [و حاکمیت] آن نیمهٔ دیگر [یعنی فلسطینیهای بومی] را از طریق فضایی مرکب از یک ایدئولوژی نژادپرستانه و سیاستهای مبتنی بر تبعیض نژادی در دست دارد. مسئلهٔ صلح، مربوط به تغییرات جمعیتشناسانه و یا طراحی مجدد نقشهها نیست. مسئلهٔ صلح، حذف این ایدئولوژیها و سیاستهاست.
حسین –
کتاب خوبیه اطلاعات خوبی میده
محمد مهدی –
کتاب فوق العاده عالی هست!
در این حد بگم که حتی ما هم هیچی از حقیقت ماجرای فلسطین نمیدونیم! خیلی چیزها برای ما کلیشه ای شده ولی این کتاب به صورت کاملا حرفه ای بررسی کرده
به شدت توصیه میکنم
سارا –
مطالعه این کتابها برای ما مفید و ارزشمنده
سوگند –
مفید و ارزشمنده درباره تاریخ اسرائیل
زهرا –
نمیگم خوبه، عالیه
متین –
خیلی عالیه.دیدگاه و تفکر ادم هارو نسبت به ماجرای فلسطین و ماهیت اسرائیل تغییر میده
محمد….. –
واقعا بعد از خوندن این کتاب به این نتیجه رسیدم من هیچی درمورد ماجرا فلسطین نمیدونستم.
جالبه نویسنده یک یهودی…
محسن –
این کتاب برای شناخت عموم از اسرائیل از آغاز تا کنون (چند سال پیش) خیلی خوب هست هم ترجمه خوبی داره و هم خسته کننده نیست. کتاب های این موضوع با این طرز نگارش کم پیدا میشه
امیررضا فرامرز قراملکی –
این پرده برداری های علمی و محققانه خیلی خوبه.
لیبل "خریدار محصول" KN (خریدار محصول) –
با توجه به اینکه نویسنده یک مورخ یهودی و اسرائیلی هستش، دسترسی بهتر و بیشتری به اسناد و شواهد داشته و در خود اسرائیل زندگی کرده و تاثیر سیاستهای رژیم رو بر زندگی جامعه صهیونیست نشین و فلسطینیان محصور از نزدیک دیده و سیاستهای خارجی کشورهای اروپایی و آمریکا رو در قبال دو جامعه مذکور رو به خوبی توضیح داده. خیلی نکات ریز و کاربردی که شاید کمتر محققی به اونها توجه کرده رو ذکر کرده.