انتشارات کتابستان, تازه‌های کتاب

روایت فتنه سال ۶۱ قمری با روایت حر بن‌ یزید ریاحی

بگذار اسبت بتازد

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” include=”35615″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

با این کتاب می‌توانید با حر همراه شوید از ترک کوفه برای گرفتن راه از امام تا لحظه‌ی حر شدنش به معنای واقعی کلمه. دیدن وقایع کوفه و نهایتاً کربلا از چشمان حر خالی از لطف نیست .

خبرگزاری مهر- فرهنگ اندیشه: وادی کربلا و بساط حضرت حسین علیه السلام جهان شمول است. بی‌جهت نگفته‌اند کل «یوم عاشورا و کل ارض کربلا». برای هر گروه و جماعتی در کربلا مصداقی می‌توان یافت. از اهل نجات تا اهل عذاب همه را در بر می‌گیرد.
برای اهل توبه شدن و نجات یافتن از ورطه‌ی نابودی هم مصداق دارد. «حر». حر که می رفت تا سر سلسله‌ی اشقیای کربلا باشد و اولین راه‌بند بر کاروان آل الله، نجات می‌یابد و می‌شود از شهیدان راه سفیه النجاه. اعجاز حضرت است دیگر.
در این بیش از هزار و چهارصد سالی هم که تا به امروز از سر گذرانده‌ایم از آن شخصیت‌های محبوب روضه خواندن و روضه شنیدن بوده است. محبوبیت دارد بین بیشتر ما که در بهترین شرایط و با نگاه خوش بینانه حداقل کمی به گناه آلوده شده‌ایم.
حالا انتشارات «کتابستان معرفت» و سرکار خانم «محبوبه زارع» رفته‌اند و دست گذاشته‌اند روی همین شخصیت. یعنی «حر». کتابی سر راست و مستقیم، با استخوان بندی در مورد حر نوشته و منتشر شده است به نام «بگذار اسبت بتازد». نویسنده حر را به عنوان قهرمان انتخاب کرده و زاویه دید داستان و راوی را هم بر همین شخصیت استوار کرده است. این نگاهی‌ست که ما تا به امروز نداشته‌ایم.
با این کتاب می‌توانید با حر همراه شوید از ترک کوفه برای گرفتن راه از امام تا لحظه‌ی حر شدنش به معنای واقعی کلمه. دیدن وقایع کوفه و نهایتاً کربلا از چشمان حر خالی از لطف نیست و باید یادمان باشد که حر تنها کسی‌ست در واقعه ی عاشورا که از مرز بین باطل و حق عبور می کند و نهایتاً موفق به نجات خویش می گردد.
از سوی دیگر با نگاه از این زاویه‌ی دید شاید بهتر و دقیق‌تر بتوان عمق و پیچیدگی فتنه را در سال ۶۱ هجری قمری درک کرد که چه شد که شیعیان حضرت به این وضع اسفناک دچار گردیدند و آن بصیرتی که باید می‌داشتند چه بود؟ شاید با نگاه از زاویه‌ی دید حر بتوان حدس زد که چه وقایعی سبب اختلاف بسیار زیاد در سرنوشت مثلاً حر با عمربن سعد شد؟ از سوی دیگر همواره خواندن رمانی مبتنی بر تاریخ برای خواننده راحت‌تر است و این عنصر خیال است که در کار جاری شده و اثر را روان خوان‌تر از کتب تاریخی صرف می‌کند. هرچند این گفته به معنای سراسر تخیلی بودن اثر نیست و نویسنده و ناشر هم منابع مورد استفاده در کتاب را در انتهای کار آورده‌اند.
کتاب در صفحه ۱۴۰ و با قیمت ۳۲ هزار توسط انتشارات کتابستان منتشر شده است. خوش خوان است و شما هم به عنوان مخاطب، با اصل داستان غریبه نیستید. از سوی دیگر هم در این ایام مقدمه‌ی خوبی ست برای بهتر شدن حال و هوایتان. در یک نشست سه ساعته به راحتی می توانید مطالعه اش کنید

یادداشت نیما اکبری خبرگزاری مهر

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره کتابستان

تیم تحریریه کتابستان، سعی در تولید محتوای مفید در زمینه معرفی کتاب، نقد کتاب، پیشنهاد کتاب و نیز اخبار نشر و انتشار آن در مجله تخصصی کتابستان دارد.

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “روایت فتنه سال ۶۱ قمری با روایت حر بن‌ یزید ریاحی

  1. محمد مهدی گفت:

    بحث در مورد تصمیم جهانساز جناب حر در پیوستن به سیدالشهداء به شدت آموزنده هست

  2. فاطمه گفت:

    بخوانیم کوفه را در پیش از عاشورا
    و پس از آن
    و دلهره ی شب دهم محرم را از زبان حُر…

    چند روزی را بتازیم به دنبال اسبی که سوار را برای بخیر شدن عاقبتش از دل سیاهی سپاه پسر زیاد به قلب کاروان کوچک سیدشباب‌اهل‌جنة میرساند
    ___
    این چند صفحه‌ی زیبا را
    به چشمان شما هدیه میکنم 🙂 لذت ببرید

    1. فهیمه گفت:

      متشکرم از اینکه بریده کتاب رو گذاشتین
      واقعا کمک می کنه در انتخاب و آشنایی با متن

  3. مبین گفت:

    همراه شدن با سید توابین

  4. محمد گفت:

    تعریف زیادی از این کتاب شنیدم
    امیدوارم بتونم بخونمش .

دیدگاهتان را بنویسید