انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

تجربه خواندن کتاب دیوار 1358

رمان «دیوار 1358»

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

دیوار 1358 جزو آن کتابهایی بود که تا قبل از اینکه دستم بگیرم، دست کم گرفته بودمش. باور نمی‌کردم کتابی با چنین طرح جلد ساده و مینیمالیستی‌ای انقد عمیق باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

اولش که خودم باورم نمیشد یک نویسنده ایرانی، رمان علمی‌تخیلی بنویسد که در آن به گذشته سفر کند، دوم قصه‌اش هم در ایران بگذرد، سوم به همین دوران پرچالش و حساس انقلاب اسلامی ایران بپردازد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” include=”4168″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

از همه مهمتر، یک قصه شیرین تعریف کند و تصویرش از تهران1358 آنقدر روشن و واضح باشد که خیلی وقتها باورم نمی‌شد نویسنده‌اش از خودم کوچکتر و دهه هفتادی باشد. آن توصیفات و آن کلمات می‌خورد که مال یک نویسنده باتجربه پنجاه ساله باشد که خودش آن روزها را کاملاً تجربه کرده باشد.

داستان دیوار 1358، داستان جوانی است به نام احسان، با شغل معلم زبان انگلیسی که در یک اتفاق عجیب، از یک دیوار رد می‌شود و به گذشته می‌رود.

داستانی که از اسفند 1358 آغاز
می‌شود و ما را با ماجراهای فراوان روبرو می‌کند. یکی‌اش آشنا شدن او با مِهری، شاگرد کلاس خصوصی‌اش در کلاس زبان انگلیسی است. مهم‌ترش، تصمیم او برای جلوگیری از اتفاقات تلخ سال 59 و 60. مثل حمله ارتش بعث عراق به ایران، مثل ترورهای سال شصت.

من افسوس میخورم چرا این کتاب را دیر خواندم و کمتر آن را به دیگران معرفی کردم. دیوار 1358، بدون آنکه بخواهد شعار بدهد، از تاریخ ایران می‌گوید. از اتفاقاتی که طی سالهای 58 تا 60 در ایران رخ داد حرف می‌زند.

معمولا این کار را فقط به عهده رمان‌های تاریخی می‌گذاریم اما کتابی که آقای امیرحسین قاضی نوشته است نه تنها از تاریخ برایمان می‌گوید بلکه تاریخ را هم برایمان تحلیل می‌کند. از تاریخ و فلسفه‌اش حرف می‌زند و بهمان یاد می‌دهد چطور از دل تاریخ، چارچوب تحلیل تاریخی استخراج کنیم.
من هنوز هم باورم نمیشود نویسنده کتاب چقدر دقیق و جذاب و درست حسابی، از یک آیه قرآن در رمانش استفاده کرده است و با آن داستانش را پیش برده است.

دیوار1358 اگر یک رمان تاریخی یا عاشقانه صرف بود، اتفاق خاصی نبود اما او در یک رمان علمی‌تخیلی این کار را کرده است.
ضمنا اگر فکر می‌کنید رمان دیوار1358 پر از وسایل اختراعی و چیزهای عجیب و غریب است سخت در اشتباهید. تمرکز کتاب روی چیز دیگری است.
واقعا جای چنین کتابی در رمان ایرانی خالی بود.

برای نویسنده دیوار 1358 آرزوی موفقیت می‌کنم و خوشحالم که کتابستان معرفت چنین کتاب جذاب، خوش‌خوان و بااهمیتی را چاپ و منتشر کرده است. امیدوارم این کتاب به دست مخاطبان بیشتری برسد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره کتابستان

تیم تحریریه کتابستان، سعی در تولید محتوای مفید در زمینه معرفی کتاب، نقد کتاب، پیشنهاد کتاب و نیز اخبار نشر و انتشار آن در مجله تخصصی کتابستان دارد.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “تجربه خواندن کتاب دیوار 1358

  1. الهام گفت:

    موضوع و ژانر کتاب خیلی قشنگه?

    1. مهدی گفت:

      واقعا آدم باید از تاریخی که گذشته درس یاد بگیره و به نظرم این کتاب می‌تونه کتاب خوبی باشه بری خواندن برای آن دسته از کسایی که علاقه به خواندن کتاب های تاریخی و همچنین تخیلی دارن و اصلا کلا دنیای این کتاب با بقیه فرق داره.

  2. محمد مهدی گفت:

    کلا کتاب‌هایی با موضوع سفر در زمان یا سناریو تاریخ جایگزین خیلی خوبن ?

  3. فاطمه گفت:


    سفر در زمان همیشه از جذاب ترین تخیلات ما انسان ها به شمار میرود
    شاید بازگشت به گذشته با آگاهی از اوضاع آینده
    بتواند جاده ی تاریخ را به سمت دیگری هدایت کند
    و در سرنوشت معاصر ایران اتفاقات دیگری را رقم زند ?
    شاید بشود جانِ رئیس جمهور و نخست وزیر محبوبِ انقلاب را از تروری خونین نجات داد یا پرواز هایی مثل پروازِ 655 یا 752 را هیچ گاه از زمین بلند نکرد ?
    و مسیر حاج قاسم و ابومهدی را از بغداد به تهران تغییر داد…?
    احسان از دهه ی نَوَد سفر می‌کند به، دهم اسفند ماه سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت
    همان وقتی که هنوز سایه ی پلاسکوی عظیم بر سر خیابان ها بود و اتوبوس های دوطبقه در بلوار کشاورز حرکت می‌کردند…
    احسان تصمیم به ماندن دارد تا جانِ رئیس جمهور و نخست وزیرش را نجات دهد اما گذشته سرسخت تر از این حرف هاست که تغییر کند
    ولی شاید اگر قلب و همسر احسان را بگیرد، کمی نرم شود…
    کتاب روایت می‌کند دوراهی ها و انتخاب های جوانِ داستان را…
    ?
    زیبا بود 🙂 و پایان معقولی داشت

  4. مبین گفت:

    کتاب های تاریخ جایگزین زیبان به ویژه اینکه نویسنده ریسک جایگزین کردن تاریخ معاصر رو بپذیره

  5. فهیمه گفت:

    این کتاب ، کتاب خواندنی ، نو و جالب توجهی ست

دیدگاهتان را بنویسید