انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

رمان شیر نشو روایت گر ایران معاصر و ایران امروز

شیر نشو

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ include=”35571″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

رمان شیر نشو در فضای معاصر و ایران امروز روایت می شود. داستان اهالی روستای رهشا که چند روز مانده به محرم، خیمه معروف عزاداری شان که بسیار قدیمی و با اصالت بود در آتش سوزی از بین می رود.

برای اهالی روستا که همگی مستقیم و غیر مستقیم در تعزیه خوانی برای امام حسین (علیه السلام) نقش دارند، این اتفاقی تلخ و غیر منتظره است اما آنها می خواهند هر طور شده، امسال هم مراسم تعزیه خوانی روز عاشورا را برگزار کنند.

در این میان قهرمان داستان، جمشید بار بزرگتری هم بر دوش دارد. نوجوانی که هم بار مفقودی و نبودن پدر را به دوش می کشد و هم باید از پس وظیفه ای که به او محول شده است بربیاید. وظیفه ای که تا پیش از این، پدر بزرگ و پدرش آن را انجام داده اند، شر شدن! جمشید، ترس های زیادی دارد. یکی اش، ترس از هم نام خودش است؛ خورشید! جمشیدی که شیر و خرگوش درونش دائم در حال رفت و آمد هستند.

داستان « شیر نشو» روایت شیرین و دلچسبی است از تلاش آدم های ساده و معمولی اطرافمان برای نشان دادن عشقشان به امام حسین. عشقی که آنقدر در وجودشان رسوخ کرده که حتی وقتی می خواهند با هم عادی هم حرف بزنند با زبان اشعار تعزیه منتظورشان را منتقل می کنند.

قهرمان، زبان و دغدغه های رمان «شیر نشو» نوجوانانه هست اما به خوبی می تواند بزرگسالان را هم جذب خودش کند. «شیر نشو» نوستالژی ای است از روزهای عظمت و شوکت تعزیه خوانی در ایران و همدلی مردم در سختی های دوران جنگ.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره کتابستان

تیم تحریریه کتابستان، سعی در تولید محتوای مفید در زمینه معرفی کتاب، نقد کتاب، پیشنهاد کتاب و نیز اخبار نشر و انتشار آن در مجله تخصصی کتابستان دارد.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “رمان شیر نشو روایت گر ایران معاصر و ایران امروز

  1. الهام گفت:

    حفظ تاریخ ایران اسلامی از مهم ترین عناوین برای نوشتن کتاب هست.
    موضوع جالبی داره و قطعا برای نوجوانان جذاب خواهد بود?

  2. مبین گفت:

    برگزاری مراسم های آیینی مانند تعزیه خوانی صدها ساله جزوی لاینفک از فرهنگ ما شده

دیدگاهتان را بنویسید