معرفی و نقد کتاب

خودت باش دختر | «دروغ هایی که باور کردن آن ها برای زندگی خطرناک است»

خودت باش دختر

دنیای دخترانه و زنانه و چالش های پیش روی آن از مسائلی است که سال هاست خصوصاً در دنیای مدرن مورد توجه بوده است و مدتی است که پای این موضوع به صورت جدی تری به عرصۀ رمان های انگیزشی نیز وارد شده است؛ این آثار غالباً با رویکردهایی شناختی و روان شناسانه سعی در در آسیب شناسی و معرفی زاویه دیدهای مؤثر و مفید برای یک سبک زندگی موفق و رضایت بخش زنانه هستند.

کتاب «خودت باش دختر»؛ نوشتۀ خانم ریچل هالیس که با نام صورتت را بشور دختر جان هم در بازار منتشر شده؛ سخنران محافل انگیزشی و نویسندۀ آمریکایی، که اولین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، از مشهورترین و پُرفروش ترین آثار تولید شده در این فضاست که توانسته در لیست پُرفروش ترین های نیویورک تایمز و آمازون قرار بگیرد و همچنین وارد فهرست «کتاب‌ هایی که زندگی‌ تان را دگرگون خواهند کرد» بشود.

نویسندۀ این کتاب، خود به‌ عنوان یک مادر و یک زن شاغل که درگیر اضطراب و دغدغه‌ هایی در زندگی شخصی است، تجربیاتی به دست آورده است که تصمیم گرفته آن ها را از طریق این کتاب با زنان دیگر به اشتراک بگذارد و به آن ها کمک کند که خود را از چهارچوب‌ ها و محدودیت های ذهنی آزاد کنند و با پرورش عزت نفس و استعدادهای درونی، مسیری رو به پیشرفت داشته باشند.کتاب به بیست فصل به عنوان بیست دروغی که زنان به خودشان می گویند تقسیم شده است.

او در ابتدا از مفهوم پذیرش خود صحبت می‌ کند و این که هر فرد در ابتدا باید بیاموزد که خود را بپذیرد و از وجود خود لذت ببرد. در غیر این صورت حتی با وجود دستیابی به اهدافش احساس رضایت نخواهد داشت. در ادامه، او تأثیرات مخرب بدقولی به خود را توضیح می دهد. هالیس می گوید وقتی شخصی به خود قول می دهد که از فردا کاری را شروع خواهد کرد به احتمال زیاد این کار را هرگز انجام نخواهد داد. اشخاص مصمم از همین امروز شروع می کنند. نکتۀ مهم دیگری که در کتاب «خودت باش دختر» به آن اشاره شده، پذیرفتن این واقعیت است که مسئولیت زندگی انسان بر عهدۀ خود اوست و باید مسیر زندگی هر فرد، توسط خود او ترسیم شود و آیندۀ خود را بسازد. افراد باید بپذیرند که همه چیز به خود آن ها بستگی دارد. البته درست است که انسان با آینده ای مبهم و اتفاقاتی غیرقابل پیش‌ بینی در زندگی مواجه است و برخی عوامل وجود دارند که خارج از محدودۀ کنترل انسان هستند و ممکن است او در مسیر حرکت خود با موانعی مواجه شود و یا حتی شکست بخورد ولی باید به کمک خودباوری، روحیه و امید به تلاش خود برای زندگی بهتر ادامه دهد و حواشی و پستی و بلندی ها، او را دلسرد نکند.

«موفقیت من به سحرخیزی‌ ام، سخت‌کوش بودنم، درخواست کمک کردن، بارها شکست خوردن و تلاش مداوم برای پیشرفت خودم و کارم مربوط می‌ شود. بسیاری از افراد هم همین رویه را در پیش می‌گیرند اما چرا موفق نمی‌ شوند؟ به این دلیل است که وقتی آن ها به دنبال رؤیاهایشان رفتند و به مانع برخوردند، وقتی قبولشان نکردند یا به آن ها نه گفته شد گوش کردند. من موفق شدم چون نه را به‌ عنوان جواب قبول نکردم و من موفق شدم چون هرگز باور نداشتم که رؤیاهای من توسط فرد دیگری به سرانجام می‌ رسد»

هالیس، جزئیاتی از دوران پُرتلاطم کودکى و نوجوانى ‌اش را برای مخاطب بازگو می کند؛ از پدرى کشیش که هر چند تحصیل کرده است و دکتراى فلسفه دارد اما نتوانسته پدر خوبی برای خانه باشد، از برادرى مى‌ گوید که خودکشى کرد و بنیان‌ هاى خانواده ای که هر لحظه در آستانۀ فروپاشی است.

این اثر با بررسی ذهنیت هایی که توسط جامعه، رسانه و خانواده نسبت به زن ایجاد شده است، می خواهد الگوی طبیعی و خوشبختانه‌ ای دیگر از زندگی ترسیم و معرفی کند.
خانم ریچل هالیس در کتاب «خودت باش دختر» بر خلاف بسیاری از آثاری که در فضای انگیزشی، سبک زندگی و رشد فردی به فروش می رسند، از لحن نصیحت گونه و القای امید واهی و بدون پایه به خواننده دوری می کند و با پرداختن به شرح تجربیات شخصی خود، سعی دارد روش هایی نسبتاً عملی را به مخاطب پیشنهاد دهد.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “خودت باش دختر | «دروغ هایی که باور کردن آن ها برای زندگی خطرناک است»

  1. خلیل گفت:

    متشکر برای معرفی کتاب های خوب

  2. فتانه گفت:

    یادداشت های خوب کتابستان

  3. Mohammad گفت:

    اصلا با این کتاب نمی تونستم ارتباط برقرار کنم اما توضیح خوب آقای شریف وسوسه کننده بود
    با این حال هنوز مطمئن به خوندنش نیستم

  4. Ftmh گفت:

    من هم نتونستم با کتاب همراه بشم.خیلی کتاب سطحی بود بنظرم

دیدگاهتان را بنویسید