معرفی و نقد کتاب

معرفی کتاب بادام | خودباوری و جسارت با جرقه‌ای عاطفی

معرفی کتاب بادام

ادبیات کرۀ جنوبی با این که عقبه و اسم و رسمی ندارد ولی گرایش و علاقه بسیاری از مردم دنیا به شناخت فرهنگ این کشور، ادبیات آن را هم مورد توجه قرار داده و این در کانون توجه قرار گرفتن، فرصتی شده برای نویسندگان کرۀ جنوبی تا خود و اندیشه هایشان را به مخاطبان عرضه کنند.

ماهیت وجود و سیر رشد انسان از موضوعات داغ دنیای معاصر است که ادبیات داستانی هم چند سالی هست به صورت ویژه ای درگیر آن شده و آثار زیادی در ژانرهای مختلف این مقوله منتشر شده اند.

کتاب «بادام»؛ نوشتۀ خانم وون پیونگ سون؛ نویسندۀ اهل کرۀ جنوبی، یکی از آثار مشهور در این زمینه است که در دنیا مطرح شده است.
مخاطب در این اثر با شخصیتی همراه می شود به نام «یون جه» که از بیماری به نام «آلکسی تایمیا» رنج می‌ برد که ناشی از آن، بروز احساساتی مثل شادی، ترس و خشم برای او سخت می شود. مادر و مادربزرگ او با فداکاری خالصانه ای که برایش به خرج می ‌دهند، در خانه ای کوچک که در طبقۀ بالای کتاب فروشی مادرش قرار دارد تمام سعی‌ خود را می‌کنند تا شرایط مناسب و امنی را برایش فراهم کنند و با یادداشت‌ های رنگی که خانه را با آن‌ ها تزئین کرده اند به «یون جه» نشان دهند که در چه زمان ‌هایی، چه نوع احساساتی را باید از خود نشان دهد و چه جملاتی را بر زبان بیاورد.

داستان با همین روایت خطی پیش می ‌رود تا این که در شب تولد شانزده سالگی «یون جه» که مصادف با شب کریسمس است، بیماری‌ او رو به وخامت می رود و باعث بیش از پیش منزوی تر شدن او می شود. هم زمان با این اتفاق، نوجوانی به نام «گون» به مدرسه‌ ای که «یون جه» در آن مشغول به تحصیل است، می آید و رابطه ‌ای جالب و نزدیک بین آن‌ ها شکل می‌ گیرد. آشنایی با «گون» و اتفاقات دیگری که «یون جه» خودش را با آن‌ ها مواجه می‌ بیند، موجب آن می‌ شود که وی قصۀ زندگی ‌اش را برای هم کلاسی‌ های خود فاش کند و آرام آرام تغییراتی را در درونش مشاهده می کند و وقتی که به سن بلوغ رسیده است احساساتی از جمله عشق را در خود بیدار شده می‌ بیند و زمانی که زندگی «گون»، دختر ماجرا به خطر می ‌افتد، این شانس در خانۀ «یون جه» را می زند که خود را از کرختی و سکونی که در آن اسیر بوده ر‌ها کند و تبدیل به قهرمانی شود که هیچ کس حتی خودش هم آن را متصور نبوده است.

نویسنده در این کتاب؛ اشاره هایی هم به تنوع غذایی و صنعت سرگرمی کرۀ جنوبی می کند. او با نام بردن از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این کشور مثل رودخانۀ چونگیچان و یا اشاره به کتاب داستان های کوتاه هیون جینجون، سعی دارد مخاطب را در خلال روایت، اجمالاً با فضا و فرهنگ کشور خودش آشنا کند.

از متفاوت ترین و شاخص ترین مؤلفه های کتاب «بادام» که در آثار مشابه آن، مخاطب کمتر با آن مواجه می شود، دغدغه های ریز و درشت نویسنده است از زبان شخصیت های روایت مطرح می شوند؛ از جمله ارزش گزاری فرهنگ کتاب خوانی و فواید آن.

«کتاب‌ ها مرا به جا‌هایی می‌ بردند که بدون آن‌ ها هرگز نمی ‌توانستم بروم و اعترافات افرادی را که هرگز ملاقات نکرده‌ ام و زندگی‌ هایی را که هرگز شاهد آن‌ ها نبوده ‌ام به اشتراک می گذاشتند. احساساتی که هرگز نمی‌ توانستم لمس کنم و اتفاقاتی که نمی ‌توانستم تجربه کنم، همه در کتاب‌ ها پیدا می‌ شد. آن‌ ها در ذات خود با فیلم‌ ها و سریال ‌ها کاملاً متفاوت بودند.»

کتاب «بادام» از دغدغه هایی فردی تر مثل کتاب خوانی که اشاره شد حرف می زند تا دغدغه هایی جمعی تر و جهان شمول مثل فجایعی که در نقاط مختلف دنیا رخ می دهد و در این میان گریزی هم می زند به نقش خصوصیات فطری بشر مثل ترس و انفعال عملی و اکتفا به احساس در مقابل این وقایع.

«مردم چشمانشان را به روی فجایعی که در جا‌های دیگر اتفاق می‌ افتند، می‌ بندند، چون می گویند کاری از دستشان بر نمی آید اما برای اتفاقی که در نزدیکی‌ شان می‌افتد هم هیچ اقدامی نمی‌کنند چون خیلی می‌ ترسند. اکثریت مردم می ‌توانند احساس کنند اما عمل نمی‌ کنند. آن‌ ها می گویند همدلی می کنند اما به آسانی هم به فراموشی می‌ سپارند. این طور که من می‌ فهمم این واقعی نیست. من نمی‌خواهم این طور زندگی کنم.»

از موفقیت های جهانی این اثر می توان به انتخاب داستان «بادام» از سوی مجلۀ وال استریت در زمرۀ «داستان‌ هایی که می‌ تواند شما را به هر کجا ببرد»، قرار گرفتن آن از سوی اینترتینمنت ویکلی در رده‌ بندی «در خانه بمانید و بخوانید»، معرفی از جانب سالونز در مقولۀ منتخب «بهترین و متهورانه‌ ترین» آثار و برگزیده شدن این اثر به عنوان «عالی‌ ترین داستان» در باستلز اشاره کرد.

«بادام»، شما را با نثری روان و روایتی صمیمی همراه خود می کند تا سیر رشد و تکامل یک انسان و مناسبات او با جریان طبیعت را به تماشا بنشینید.

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

6 دیدگاه در “معرفی کتاب بادام | خودباوری و جسارت با جرقه‌ای عاطفی

  1. Mohammad گفت:

    نه بخاطر اینکه کتاب مطرحی شده خوب بنظر میاد،
    بخاطر همزاد پنداری با موضوع اولیه، یعنی مساله ای که پسر داره و در اجتماع هم برخورد داشتم خواندنی بنظر میاد.
    راجع به ترجمه های موجود در بازار هم نظر بدین و بررسی ها رو درمیون بگذارین، ممنون.

  2. علی گفت:

    سپاس از تحریریه کتابستان و معرفی های خوبش

  3. خلیل گفت:

    ممنون بخاطر معرفی کتاب ها

  4. سونیا عرب گفت:

    معرفی عالی
    خسته نباشید

  5. الهه گفت:

    کاش تو این بخش کتاب هایی مشابه باهاشونم معرفی کنین.
    خیلی دلم میخواد چنتا کتاب مثه بادام بخونم.

  6. سید جعفر گفت:

    چقدر خوبه که با یک کتاب با ادبیات کشورهای دیگه آشنا بشیم

دیدگاهتان را بنویسید