معرفی و نقد کتاب

خسروِ شیرین، به شیرینی دوران پُرشور و ماجراجویانۀ نوجوانی

خسرو شیرین

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” include=”15309″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

خسروِ شیرین شما را در همان سطرهای اول با یک رئالیسم ملموس و حسی درگیر می کند و ادامه ندادن و نخواندن کتاب را بسیار سخت می کند.
داستانی لبریز از احساسات و عواطف انسانی؛ از عشق و وصال و فراق گرفته تا رنج و بیم و امید که با رگه هایی از طنز لطیف، ملاحت و دلپذیری بیشتری به قصه بخشیده است.

خسرو باباخانی قصه را با یک سادگی خالصانه و در عین حال گیرا پیش می برد و با شخصیت پردازی های قدرتمندانه و صحنه پردازی های باور پذیر، مخاطب را به عمق تک تک لحظات داستان می برد. توصیفات آن قدر دقیق هستند که شخصیت ها با همۀ جزئیات خُلقی و ظاهری خود، پیش روی شما هستند. از «خسرو» که شخصیت اصلی و راوی داستان است تا «میترا» و «شهره» و زیبایی «شقایق پاریسی» و «عاطفه» و مهربانی «سیده زهرا».

«خسروِ شیرین»؛ روایت متفاوت و جسورانه ای را از سال های پیش از انقلاب آغاز می کند و هنرمندانه، آن را به وقایع و تحرکات اجتماعی پیوند می دهد. نویسنده با رسیدن به پیروزی انقلاب مردم در سال ١٣٥٧ در داستان، گذرا از کنار آن می گذرد تا به روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق برسد و شرایط بُهت آور و سراسر هراس مردم و از طرفی همراهی تیپ های مختلف شخصیتی با مقاومت را ترسیم کند. باباخانی به جای متن بیشتر دیده شدۀ جنگ، بیشتر به سراغ حواشی کمتر دیده شدۀ آن می رود و به زوایای جانگداز و طاقت فرسای آن می پردازد ولی در اوج روایت این رنج ها هم، از جنبۀ عاشقانگی و عاطفی داستان دست برنمی دارد و در دردناک ترین بخش از روایت مصائب جنگ، دل لرزه های عاطفی «خسرو» را توصیف می کند تا نشان دهد دل آدمی هیچ وقت و در هیچ شرایطی، تعطیلی بردار نیست.

نویسنده با هوشمندی تمام سعی دارد بی طرفانه و غیر ایدئولوژیک با اتفاقات مواجه شود و با ریزه کاری هایی در شخصیت پردازی ها و موقعیت شصخیت ها در داستان، هویت و استقلال آن ها را حفظ کند.

«خسروِ شرین»؛ بازگویی واقع گرایانۀ دوران نوجوانی و جوانی است؛ دورانی که سرشار از تلاطم و هیجان و کنجکاوی و دلدادگی و سرخوردگی و خستگی ناپذیری است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″]

[/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “خسروِ شیرین، به شیرینی دوران پُرشور و ماجراجویانۀ نوجوانی

  1. Mohammad گفت:

    بعضی کتابا، زمان خاص خودشون رو میطلبه،
    این کتاب برای قبل یا حین دوران دانشجویی خوبه فکر کنم

    کسایی که دانشجوئن، ایهام رو از دست ندن. مخصوصا آقا پسرا

دیدگاهتان را بنویسید