بریده هایی از کتاب "از عدن تا تبعيد"

خدیجه

خدایان مامی (نین حورساگ = ماما) ــ آن خدابانو، آن قابله‌ی خدایان ــ را فراخواندند و با او گفتند: «خدابانوی زهدان باش و بشر بیافرین!»… اّنکی (رب زمین) ندا درداد و با خدایان بزرگ به سـخن درآمد و گفت: «… پس یک خدا باید ذبح شـود… نینتو باید با گوشت و خون [= با گوشت و خون آن خدای ذبح شده] گل بسازد تا خدا و بشر در این گل به هم درآمیزند.» (حماسه ی آتراحاسیس، آیه‌ی ۱:۴)

خدیجه

ئیلوهیم [خدایان] گفتند: «بیایید آدمی از روی صورت خود، شـبیه خود بسازیم. و ”آنـان“ را بـر ماهیـان دریا، و بر مرغان هوا، و بر رمه ها، و بر سراسر زمین، و بر هر خزنده‌ای که در زمین می‌خزد، حاکم کنیم. » (سفر تکوین، آیه‌ی ۱:۲۶)

خدیجه

او باِ قانون از خاک به خاک، از خاک ِ رس به خاک ِ رس ــ یا درست تر بگوییم از خاک کوزه گری به خاک کوزه گری (سـفر تکوین، آیه‌ی ۳:۱۹ )ــ آشـنایی داشت. درست همان طور که کوزه گران با چرخ خود کوزه می سازند، خدایان (به عبری ئیلوهیم، به سومری ایجیجی) نیز بشر را با چرخ خود ساخته بودند، با خاک مادرزمین و شبیه خود.

خدیجه

آدم هم رئیس و هم کاهن قوم خود بود. طبیعت، چه در خواب و چه در بیداری، با او سخن می‌گفت و او با زبان طبیعت آشنا بود. گیاهان و حیوانات، آشنایان و همنشینان او بودند. اما آدم زندگی و مرگ را هم می شـناخت. او با وجوه ناسـازگار زندگی و پایان محتوم آن آشنا بود. می دید که «مادر زمین بزرگ مرتباِ» جسم مخلوقاتی را که خلق کرده پس می‌گیرد و به عنوان شاهدی بر بود کم دوام ایشان، تنها مشتی استخوان پریده رنگ بر جا می نهد.

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

ضمانت بازگشت کالا

ضمانت تا حداکثر ۷ روز

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش

ارسال هدیه

ارسال کالا به صورت کادویی

فروشگاه اینترنتی کتابستان، جایی است برای گشت و گذار مجازی دربین هزاران عنوان کتابِ پرفروش، به روز و جذاب از ناشران مطرح کشور و خرید آسان کتاب از هر نقطه ایران عزیز بیشتر بخوانید..

  • تلفن: 02191010744
  • تهران: میدان انقلاب .خیابان انقلاب. نرسیده به فخررازی. پلاک 1260
  • ایمیل: info @ ketabestan.net
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.