انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

آن دختر یهودی، روایتی از عشق و تروریسم

روایت عشق و تروریسم

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” include=”3695″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

«خوله حمدی» نویسنده ی تونسی رمان موفق « آن دختر یهودی » در روایت داستانش از چندین موضوع بهره می گیرد که هر کدام به تنهایی آنقدر جذاب هستند که یک کتاب موفق را بسازند اما او با تلفیق فضاهای مختلف ازعشق گرفته تا جنگ و ادیان و مذاهب مختلف برای هرچه جذاب تر شدن رمانش استفاده کرده است.

رمان آن دختر یهودی آن طور که نویسنده اش می گوید برگرفته از داستانی واقعی ست که با چاشنی خیال و اندیشه ی نویسنده ساخته و پرداخته شده است.

قصه ، روایت دو دختر جوان است با دو موقعیت مختلف که نویسنده هر دو خط سیر داستان را به موازات یکدیگر پیش می برد تا لحظه ای که ماهرانه این دو سرنوشت را به یکدیگر گره می زند.

ریما دختر نوجوانی ست که پس از مرگ مادرش و به علت یتیم بودن توسط خانواده ای یهودی در تونس به سرپرستی گرفته می شود.
خانواده ای که خود ، دو فرزند دیگر دارند.
سرپرستان ریما پس از آن که متوجه علاقه ی او به موضوعی مانند حجاب می شوند به دلیل ترس از اثر گذاری ریما بر دو فرزند دیگرشان عذر ریما را می خواهند و ریما در کوچی اجباری از تونس به لبنان می رود.

او در لبنان با دختری به نام ندی آشنا می شود و می تواند در خانه او به عنوان خدمتکار مشغول به کار شود.

ندی که قهرمان اصلی رمان است دختری ست که از دل یک خانواده ی مسیحی بیرون آمده اما تحت تاثیر مادرش دین یهود را برای خود برگزیده است او در محله ای در جنوب لبنان به نام قانا زندگی می کند و یک شب به طور تصادفی با جوانی که در درگیری های بین نیروهای مقاوت لبنان و ارتش اسرائیل زخمی شده است آشنا می شود.

جوانی مسلمان به نام احمد که رفته رفته به ندی دل می بندد او همواره در ذهنش یهود را دشمن مسلمانان می دانسته است اما به واسطه علاقه اش به ندی سعی می کند که از اختلافات مذهبی چشم پوشی کند.

ندی پس از شناخت احمد بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد و رفته رفته به اسلام روی می آورد اما از همه سو مورد آزار و فشار قرار می گیرد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

نویسنده در این رمان به خوبی توانسته است فضای سیاه تروریسم در منطقه،کم ارزش بودن زن در یهود و آزار و اذیت کسانی که می خواهند اسلام را به عنوان دین خود انتخاب کنند اشاره می کند.

خوله حمدی در رمان خواندنی و پرهیجان آن دختر یهودی اگر چه اسلام را به عنوان دین انتخابی قهرمان داستانش معرفی می کند اما در عین حال از مخاطبش می خواهد که حساب اسلام را از رفتار مسلمانان جدا کند و خود مخاطب بر اساس تلاش و زحمت و تحقیق به تفسیر درست از اسلام برسد.

همان گونه که در بخشی از کتاب می خوانیم ؛
« اجازه ندهید که مسلمانان شما را از اسلام بیزار سازند، زیرا استفاده آنها از اسلام با آموزه های واقعی آن نابرابر است.
در عوض به خلاقیت پیامبر اسلام و انسان های نیکی که از آن ها در قرآن یاد شده است بنگرید.»

اگر می خواهید در یک داستان تلفیق زیبایی از عشق و جنگ و مذهب را بخوانید بی شک «آن دختر یهودی» از بهترین گزینه های این انتخاب است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″]

[/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “آن دختر یهودی، روایتی از عشق و تروریسم

  1. محمدامین گفت:

    این متن من را علاقه مند به خواندن کتاب کرد!

  2. Mohammad گفت:

    چقدر خوبه این کتاب، چقدر دلم تنگ شده واسه این کتاب، خوش بحال کسیکه دفعه اوله داره میخونتش…

  3. زهرا یوسفی گفت:

    میتونم بگم از بهترین رمان هایی هست که خوندم!
    ارزش چند بار خوندن رو داره…

دیدگاهتان را بنویسید