معرفی و نقد کتاب

معرفی کتاب کریسمس در نیاوران

کریسمس در نیاوران

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ include=”69025″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

نویسنده در این کتاب سعی دارد شائبۀ عدم حمایت کارتر از محمدرضا پهلوی و یا حتی فرضیۀ توطئه او علیه شاه را رد و آن را یک «خیال‌بافی سیاسی» توصیف کند و ریشه‌یابی تزلزل حکومت پهلوی را نه در مناسبات و سیاست‌های پشت‌پردۀ جهانی بلکه در روی‌گردانی و عدم رضایت داخلی از حکومت جستجو کند.

جرقۀ نوشتن این کتاب برای نویسنده، از شایعه‌ای تاریخی مبنی بر این‌که «آمریکایی‌ها به دلیل عدم همکاری شاه در برخی زمینه‌ها تصمیم گرفتند که حکومت پهلوی از روی کار برود، آن‌ها نه‌ تنها حامی پهلوی نبودند بلکه به انقلابیون کمک کردند تا رژیم سلطنتی قدرت را از دست بدهد»، زده شد. این ابهام باعث شد تا خانعلی‌زاده با خواندن کتب خاطرات سیاست‌مداران گذشته آمریکا و بررسی اسناد به‌جامانده از سفارت آمریکا، به نتایجی برسد که در تضاد با شایعۀ مذکور هستند و ماحصل این کنجکاوی، ایدۀ نوشتن «کریسمس در نیاوران» شد.

در کنار تحلیل‌های شخصی نویسنده، کوشیده شده با اشاره به مصاحبه‌ها و نقل قول‌های اعضای دولت کارتر و دیگر شخصیت‌های سیاسی، تصویر روشن‌تری از جزئیات روابط سران دولت آمریکا و دولت ایران در مقطع پایانی حکومت پهلوی ارائه شود.

در یک فصل مجزا در کتاب با عنوان «مذاکرات آمریکایی‌ها با انقلابی‌ها» به گزارش و تحلیل روابط پیدا و پنهان عناصر اولیۀ انقلاب در دولت موقت با آمریکا پرداخته است و سعی در مفتوحه کردن پرونده و مشی سیاسی دولت موقت و مرحوم مهندس بازرگان در این باره داشته است.

این کتاب را می‌توان به عنوان کارنامۀ مناسبات ایران و آمریکا در عصر حاضر تلقی کرد که در آن کوشیده شده علاوه بر مخابره و تحلیل رویدادها، مطالب، اسناد و نقل قول‌ها مستند به منابع معتبر و قابل دسترس باشند و اتفاقات تعیین‌کنندۀ سیاسی این دوران، عمیق‌تر از یک کار ژورنالیستی و فارغ از سطح ماجراها، کالبدشکافی دقیق شوند تا مخاطب در جریان جزئیات کامل وقایع قرار بگیرد.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “معرفی کتاب کریسمس در نیاوران

  1. سونیا عرب گفت:

    چقدر عالی معرفی شده کتاب
    به نکات ظریف کتاب خیلی خوب اشاره شده
    لطفاً مطالب تحریریه رو بیشتر کنید

    از دکتر خانعلی‌زاده کتاب دیگه‌ای منتشر نمی‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید