معرفی و نقد کتاب

معرفی کتاب خانمی که شما باشید

خانمی که شما باشید

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ include=”23915″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

مجموعه شعر «خانمی که شما باشید» را می‌توان از شاخص‌ترین نماینده‌های ادبیات فانتزی و سانتی‌مانتالیسم در شعر معاصر دانست؛ از نوع گزینش واژگانی و لحن کلام گرفته تا تکیۀ شاعر بر عواطف رقیق تغزلی و برنگاه‌های حسی بشری.

این کتاب اگرچه دومین مجموعه شعر منتشر شدۀ شاعر است ولی اولین اثر اوست که به شکل جدی در فضای شعر دیده شد و مخاطبان زیادی را که صمیمیت و لطافت در شعر برایشان مهم بود جذب کرد و تاکنون هم که بیش از یک دهه از چاپ این اثر می‌گذرد هنوز هم مورد توجه است و از پُرفروش‌های شعر است.

شما در این مجموعه شعر با سیر انفس و روزمرگی‌های یک شاعر در ابعاد و شئون مختلف زندگی انسانی مواجه هستید؛ از عشق و تنهایی گرفته تا داغ‌سروده‌ای برای زلزلۀ تلخ بم. شاعر هر جا که تارهای عواطفش برای اتفاقی لرزیده، آن را ساده و صمیمی سروده و در کتابش به یادگار گذاشته است.

از شاخصه‌های قابل توجه متنی این مجموعه شعر، می‌توان به بسامد بالای استفادۀ شاعر از صنعت تضمین و ارجاعات برون متنی به آثار و متون کهن اشاره کرد؛ شاعر هر کجا که احساس کرده باید مصراعی از حافظ یا سعدی زینت‌بخش کلامش باشد، کلامش را به زیور جواهر این شاعران بزرگ آراسته است.

از نظر زبانی، عسکری سعی کرده است تا می‌تواند به زبان روزمره نزدیک شود و این نزدیکی را وسیلۀ صمیمیت هرچه بیشتر با مخاطب قرار دهد؛ شما در شعرهای این دفتر به واژه‌های ثقیل برخورد نمی‌کنید و کلمات از جنس تکلم معمول جامعه و دور از هرگونه تکلف است.

این گونه از غزل‌سُرایی در شعر معاصر، مخاطبان خود را دارد؛ مخاطبانی که از شعر، هم توقع همان ساختار و ساختمان شناخته شدۀ کلاسیک را دارند هم توقع سادگی و صمیمیت و قابل فهم بودن؛ مخاطب شعر حامد عسکری را باید در این دسته طبقه‌بندی کرد.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “معرفی کتاب خانمی که شما باشید

  1. فهیمه گفت:

    قلم حامد عسگری واقعا دلنشینه

  2. سونیا عرب گفت:

    متشکر از کتابستان بابت معرفی موجز و شفاف

  3. Mohammad گفت:

    آقای عسگری خیلی دلنشینن، شخصیتشون، شعراشون، تیپشون،… خدا خیرش بده

دیدگاهتان را بنویسید