انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

مسافر جمعه؛ در کشاکش عشق و حادثه و تاریخ

مسافر جمعه

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” include=”3928″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

رمان های تاریخی همواره به ما این شانس را داده اند که بتوانیم از دل صفحات کتاب به دل سفری تاریخی برویم و حال و هوای روزهایی را درک کنیم که هرگز در آن نزیسته ایم.

در رمان مسافر جمعه سمیه عالمی ماهرانه و با بیانی ساده و به دور از سخت نویسی و اغراق و کلیشه ما را به تماشای دوره ای از سرزمینمان ایران می برد. او مارا به دیدن عاشقی ها و حال و هوای سیاسی اجتماعی و فرهنگی آن سال ها می برد و در دل یک بستر تاریخی داستانی عاشقانه و لطیف را بازگو می کند.

داستان روایتی ست از زندگی رسول که پسری ساده دل است و متعلق به یکی از روستاهای سبزوار.

رسول سال ها قبل پدرش را از دست داده است و همراه با مادرش زندگی می کند.سواد زیادی ندارد و دلبسته ی دختر خاله اش رضیه است که دختری شهر نشین است و با خانواده اش در قم زندگی می کنند.

روزی که رسول می خواهد به خواستگاری رضیه برود برای تعیین تکلیف زمین های رعیتی پیش یکی از نوکرهای خان به نام سالار می رود و ناخواسته و با هل دادن سالار او را به قتل می رساند.

پس از کشته شدن سالار رسول که بسیار ترسیده است به قم می رود و تصمیم می گیرد که دیگر به روستا بازنگردد اما در قم و در پی حوادثی که پیش می آید درگیر مسائلی همچون حمله به مدرسه فیضیه،رفتارها و شکنجه های وحشیانه ی ساواک، ماجرای تقسیم اراضی و انقلاب سفید و غیره می شود.

سمیه عالمی در کتاب مسافر جمعه با روایت داستانی ملموس از زبان رسول، خواننده را با این شخصیت همراه می کند و همراه با او وقایعی که منجر به اتفاق افتادن و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران شد را به خوبی بیان می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″]

[/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

دیدگاهتان را بنویسید