انتشارات کتابستان, معرفی و نقد کتاب

رمان زایو ، جهان در چنگ یک ویروس

زایو

[vc_row][vc_column width=”1/3″][woodmart_products post_type=”ids” items_per_page=”1″ columns=”1″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” include=”3752″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

ژانر علمی تخیلی از آن دسته ژانرهای مغفول و کمتر کار شده در ایران است که کمتر نویسنده ای شهامت ورود به این عرصه را داشته است.

اما کمبود تولید در این ژانر هرگز به معنای کم طرفدار بودن این ژانر در بین اهالی داستان نیست بلکه برعکس، رمان هایی که بر پایه ی تخیل هستند همواره مخاطبان خاص و پر و پا قرص خود را داشته و دارند.

نویسنده ی جوان و جسور ایرانی در رمان زایو نه تنها به سراغ موضوعی علمی تخیلی رفته است بلکه به سراغ موضوعی ترسناک که شامل همه ی جهان می شود رفته و دایره ی ذهن مخاطب را از مرزهای ایران فراتر برده است.

او در این رمان از ویروسی به نام زایو می گوید. زایو یا با نام علمی «زی.او» ویروس کشنده ای است که به سرعت جهان را در می نوردد و جان انسان های بی شماری را می گیرد. جهان در ترس و تاریکی و وحشت فرو رفته است و مردم با ویروسی مرگبار و ناشناخته دست و پنجه نرم می کنند.

اما دانشمندان متعهد و هوشمند ایرانی با امکانات و اطلاعاتی به روز و پیشرفته به جنگ ویروس می روند.

ویروسی که مشخص می شود ساخته و پرداخته ی اسرائیل است و در همین حال که مردم جهان جان خود را از دست می دهند سرمایه داران و تاجران تجارت های کثیف به کره ی ماه سفر می کنند.

پزشکی ایرانی که تخصص و تعهدی مثال زدنی دارد به اسرائیل سفر می کند و به همراه تعدادی از مردم به آزمایشگاهی راه پیدا می کند که برای ساخت ویروس های کشنده توسط اسرائیل به کار برده می شود. او در پی از بین بردن این ویروس است و اتفاقات و لحظه های هیجان انگیز و خواندنی را پیش روی مخاطب قرار می دهد.

از جالب ترین و شاید عجیب ترین اتفاقات رمان زایو این است که این رمان زمانی نوشته شده است که دنیا درگیر ویروسی جهانی به نام کرونا نبود و این ایده ی خلاقانه با ورود ویروس کرونا ملموس و قابل درک برای همه ی اهالی کتاب شد چرا که قسمتی از آن جنبه ی تخیلی رمان دیگر به واقعیت پیوسته بود.

« زایو » در ژانر علمی تخیلی در ادبیات داستانی ایران رمانی جذاب،پر کشش و دوست داشتنی است که خیلی زود توانست در دل مخاطب جا باز کند و مخاطبش را چشم به راه ادامه ی داستان که در رمان بعدی این نویسنده به نام «ایذا» آمده است نگه دارد

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″]

[/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره محمد شریف

محمد شریف | شاعر / نویسنده / ترانه‌سُرا / منتقد / پژوهشگر | دبیر سابق کارگروه شعر مجمع ناشران و کارشناس ادبی نشر کتابستان و نویسنده در مجله اینترنتی کتابستان

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “رمان زایو ، جهان در چنگ یک ویروس

  1. Mohammad گفت:

    داستان جدیدی داره، نویسنده و ناشدل و جرات داشتن واسه چاپ این ژانر، استقبال خوبی هم داشته، تلویزیون هم گزارش تهیه کرد ازش، مشتاقم زودتر بخونم

دیدگاهتان را بنویسید