سید مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی؛ متولد 1 شهریور ماه 1339.
او از نویسندگان سرشناس و پُرمخاطب ادبیات ایران خصوصاً ادبیات آیینی معاصر است که آثار بسیار پُر فروش و همین طور ماندگاری را خلق کرده است و از نویسندگان پُرکار این حوزه است تا جایی که لقب «پدر ادبیات آیینی» را به او نسبت داده اند. با این که دانش آموختۀ ادبیات نمایشی بوده ولی تمرکز و انرژی خود را وقف داستان کرده است.

معرفی بیشتر

 

شجاعی به جز فعالیت ها و حضور گسترده در عرصۀ نویسندگی، حدود ۸ سال مسئولیت صفحات فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت و سال ها سردبیر مجله رشد جوان بود و همزمان در سمت مدیر انتشارات برگ فعال بود.
از دیگر فعالیت های او می توان به مسئولیت داوری چند دوره از جشنوارۀ فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر و جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از دیگر فعالیت ‌های هنری و فرهنگی او طی سال‌های ۶۵ تا ۷۵ اشاره کرد.او هم اکنون ضمن عضویت در هیئت مدیرۀ کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول انتشارات نیستان است.

وی در زمینۀ پیوند نویسندگی با دیگر هنرها،سوئیت سمفونی رسول عشق و امید را به عنوان یک کار مشترک موسیقایی با لوریس چکناواریان در کارنامه‌اش دارد.
فیلم نامه های «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی و فیلم نامه های «چشم خفاش» و «قلعه دبا» کارهای سینمایی مشترکش با بهزاد بهزادپور هستند. از دیگر فیلم نامه های شجاعی، می توان به «کمین» و «آخرین آبادی» اشاره کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن ها را ساخته است. فیلم‌ نامۀ «تیر چراغ برق» هم اثر و تجربۀ نمایشی مشترک سید مهدی شجاعی، مجید مجیدی و بهزاد بهزاد پور است.
سرپرستی دائرة المعارف امام حسین به نام «موسوعة الامام الحسین» هم از فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود که تا کنون بیش از 20 جلد از آن منتشر شده است.
وی در نظرسنجی پیامکی برنامه تلویزیونی کارنامه از شبکه چهار سیما در تاریخ پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ به عنوان مورد پسندترین نویسنده ایران از سوی مخاطبان این برنامه شناخته شد.
سید مهدی شجاعی از توانمندترین و مسلط ترین نویسندگان معاصر است که با خلق آثار جاودانه ای چون؛ «کشتی پهلو گرفته»، «پدر،عشق و پسر»، «از دیار حبیب»، «آفتاب در حجاب» و ...توانسته نام خود را به عنوان یکی از نویسندگان تأثیرگذار در فضای ادبیات داستانی آیینی تثبیت کند.

در حال نمایش 23 نتیجه

نمایش 12 24 36